25 juni 2022 | Mary Span | Evolutiegids
De kracht van opbouwende communicatie
Politicus en natuurkundige Robbert Dijkgraaf pleitte in het tv-programma WNL voor scheppende taal, de taal van de toekomst. Op Linkedin ziet Koen Eising een nieuw woordenboek voor zich met opbouwende woorden. Veel mensen willen met opruiende taal hun doel bereiken: een emotionele reactie. Laten we, voordat we een reactie plaatsen of versturen, goed letten op de toon van onze woorden, en bedenken hoe hel en verdoemenis in woorden en beelden anderen in negatieve zin kunnen beïnvloeden.
Toen de oorlog tussen Rusland en Oekraïne begon, zag ik in de Nederlandse talkshows – en daar zijn er veel van – grote foto’s van Poetin op de achtergrond. Ik kijk altijd even weg, omdat ik weet dat foto’s van criminelen energetisch gezien een negatieve invloed op mensen heeft. We beseffen te weinig wat woorden, beelden en gedragingen energetisch met ons doen. Want… Een vriendelijk antwoord doet woede bedaren, krenkende woorden wakkeren toorn aan. (Spreuken 15:1, NBV). Woorden, beelden en gedragingen zijn gewoon erg krachtig.
De wereld van waarheid en feiten
zijn in strijd met elkaar.
Het zijn twee tektonische platen die langs elkaar heen schuren en elkaar totaal niet begrijpen. Omdat ze niet dezelfde taal gebruiken. En dat begrijpen de Donalds en Poetins als geen ander. The Donald gebruikt zelfs positieve taal als ‘Believe me. It’s true. It’s gonna be great’. Maar hier is het belangrijk te beseffen wie het zegt en in welke context het wordt gezegd.
Negativiteit vernauwt onze geest en energiebanen in ons lichaam. Als we bijvoorbeeld ruzie hebben met iemand, kunnen woede en emoties ons zo verteren dat we aan niets anders meer kunnen denken. We blijven in herhalende gedachten steken. We voelen dan alleen nog maar angst en we zien geen andere opties meer. Onze maatschappij wordt door het eeuwige doemdenken en negativiteit steeds harder en de agressie neemt daardoor toe.
Laten we eens zien wat positieve
emoties met onze hersenen doen.
Dit is waar psychologe prof. Barbara Frederickson van University of North Carolina meer van weet. Wanneer we positieve emoties ervaren, zoals vreugde, tevredenheid en liefde, zullen we meer mogelijkheden in ons leven zien. Fredericson’s bevindingen waren een van de eerste die aantoonden dat positieve emoties ons gevoel voor mogelijkheden verbreden en onze geest openstellen voor meer opties. In feite is het grootste voordeel dat positieve gedachten ons bieden, een verbeterd vermogen om vaardigheden op te bouwen en middelen te ontwikkelen die later in het leven kunnen worden gebruikt. Met andere woorden: positiviteit is zowel de voorloper van succes als het resultaat ervan. Positiviteit kweekt positiviteit en kan ons op vele manieren helpen.
Het goede nieuws is dat we
onze hersenen kunnen trainen
om de wereld positief te zien.
We kunnen deze verandering maken door simpelweg op een positieve manier tegen onszelf te praten. Wanneer we positieve uitspraken over onszelf doen, leren we veerkrachtiger te zijn tegen stress, onze stemmingen en emoties te verbeteren en onze relaties te versterken. Als we opbouwende woorden en beelden gebruiken, heeft het niet alleen effect op onszelf maar ook op anderen.
Stel jezelf steeds de vraag:
‘Doe ik er goed aan?’
Mensen willen geen negatieve praat horen. Wie vindt dat nou leuk? Opruiende taal kan mensen energetisch hard raken. Integreer daarom helende woorden in je communicatie. Geef het goede voorbeeld. Niets leuker dan zinvolle en opbouwende mensen. Die inspireren ons. Die geven ons hoop voor de toekomst. Bovendien is positieve praat een krachtige manier om onze eigen energie een boost te geven, zelfvertrouwen op te bouwen en moeilijke tijden door te komen.
Dus tel je zegeningen,
denk in overvloed en
concentreer je op opbouwende dingen.
AUTEUR MARY SPAN | ©DOESPLUS! | 220625
Trendjournalist/publicist en auteur van het boek Zinvolle [W]evolutie.
Hou ervan je te inspireren en te activeren voor zinvolle evolutie
in leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.
Making the shift is niet voor watjes
We ervaren iets buitengewoons. Een paradigmaverschuiving. Gaan we voor ‘business as usual’ of voor verandering?
We zijn gevormd om verbinding te maken
Uit veel studies van zoogdieren, van de kleinste knaagdieren tot aan ons mensen, blijkt dat we sociale wezens zijn. Verbinding maken is dus essentieel.