MARY PORTAS | Kindness economy

Mary Portas Kindness Economy

12 april 2021 | Mary Span | Evolutiegids
Mary Portas: ‘De vriendelijkheidseconomie komt eraan’

Mary Portas, gerenommeerd retailadviseur en oprichter van het Portas-bureau, voorspelt dat de oude retail in de plaatselijke winkelstraat zal verdwijnen. Na de lockdown gaan we volgens haar een nieuw tijdperk van consumentisme in. De Engelse winkelgoeroe stelt zelfs dat The Kindness Economy de toekomst heeft.

De plaatselijke winkelstraat is ten dode opgeschreven, aldus Engelse winkelgoeroe Mary Portas van het gelijknamige bureau. Sinds de pandemie landen in zijn greep hield, worden sommige luiken van winkels die zijn neergehaald, mogelijk niet meer geopend. Voor winkeliers is het de ergste crisis ooit, want niet alleen sluiten winkels of gaan failliet het publiek gaat ook elders winkelen.

Gepassioneerd
Portas wil graag praten over wat ze ‘de vriendelijkheidseconomie‘ noemt, een concept waar ze al een tijdje over nadenkt, maar waarvan ze zegt dat het nu mainstream wordt vanwege de coronacrisis. Over hoe je menselijke vriendelijkheid en fatsoen weer bij elkaar brengt. Niet het ‘ik’ maar het ‘wij’ moet weer belangrijk worden. Ze is er gepassioneerd over, gezien haar vele spreekbeurten via video en TED Talks. Nu zullen winkeliers wakker moeten worden en moeten innoveren, aldus de retaildeskundige. Er is namelijk sprake van een nieuw waardensysteem.

Betere wereld
Maar wat houdt die vriendelijkheidseconomie eigenlijk in? Winkels zullen veel meer een adviserende rol hebben, minder goederen in huis hebben en ervaringsgericht gaan verkopen. Het gaat niet meer om de transactie alleen, het gaat om de ervaring, de schoonheid, de service, het duurzame, het aangename naar de mensen toe te brengen. En het gaat ook om een bijdrage voor een betere wereld. En die bijdrage zullen de retailers in de winkelstraat gezamenlijk dienen uit te dragen. De winkelstraat zal een mix zijn van detailhandel, entertainment, cultuur en welzijn en een etalage voor online voorraad. In een recente TEDx-lezing schetste ze haar visie van de vriendelijkheidseconomie waarin bedrijven gedijen omdat ze mens en milieu respecteren.

Theater
Door meer theater en opwinding in traditionele winkelstraten te brengen, wordt hun aantrekkingskracht op klanten over de hele linie vergroot. ‘Als je geen stadscentra wilt waar skinheads oma’s overvallen, moet je voor hen een aantrekkelijke plek maken om rond te hangen’, zegt Portas. De winkelstraten zullen naar verwachting ook meer woonwijken worden. Het is zelfs trend om bedrijfspanden – inclusief leegstaande winkels – om te bouwen tot woningen.

Onderzoek toont aan dat duurzaamheid, innovatie en ergens voor staan ​​niet alleen modewoorden zijn, maar de sleutel zijn tot het opbouwen van merkloyaliteit, vooral bij jongere klanten. Want jonge mensen eisen meer en meer maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven. Wereldwijd zegt 77% van de mensen nu dat ze fatsoen in zaken net zo belangrijk vinden als prijs en gemak. 

Abonnementsdienst
Hoewel sommige uitgaven tijdens de lockdown online zijn gegaan, beweert Mary Portas dat fysieke winkels nog steeds de macht in huis hebben. De lokale verstoorders hebben volgens haar de grootste macht. Zij zijn degenen die van de crisis hebben geleerd en het nu anders willen gaan doen. ‘Er komt een echte hyperlokale abonnementsdienst’, zegt Portas. ‘Buurtwinkels, wijnwinkels en dergelijke die al bezorgen, zouden moeten overwegen om klanten een regelmatige service aan te bieden.’ 

Mary Portas draagt via verschillende media uit dat vriendelijkheid niet zwak maar sterk is: een basis van waaruit een bedrijf kan groeien. Waarheid, integriteit, klantvriendelijkheid, menselijke maat, online marketing, transparantie, empathie en commerciële acties zullen de vriendelijkheidswinkel een lang leven bieden. Wanneer je mensen vriendelijkheid biedt en ze een veilig gevoel geeft, haalt iedereen er vreugde uit. En dat is goed nieuws.

kindnesscity

City of Kindness haalt barrières neer

Velen van ons brengen een groot deel van onze tijd online door, en daarom is het belangrijk om op internet mensen met vriendelijke woorden te bejegenen.

forthegood

For The Good Co.

For The Good is opgericht om opbeurende berichten en verhalen te delen met de bedoeling mensen op een diepere, zinvolle manier te inspireren en te beïnvloeden.

COPYRIGHT | CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?