26 december 2022 | Mary Span | Evolutiegids
Be Your Best Age!
Best agers, golden agers, silver surfers, grumpies, third agers, oudere consumenten: er is nu een weelde aan namen voor consumenten ouder dan 50 jaar. In het kielzog van de demografische ontwikkeling zal de best agegroep steeds belangrijker worden voor de marketing. Hoe kijken de 50-plussers tegen het leven aan? Ontdek in dit artikel de verrassende inzichten.
Als ze met pensioen gaan, willen best agers het liefst genieten van hun nieuw verworven vrijheden en genieten van hun zelfbeschikking. Dit kan leiden tot dwangmatige handelingen zoals de obsessie voor een jeugdig uiterlijk. Daar spelen uiteraard fitness-studio’s en cosmeticafabrikanten op in. De fitnessbonzen dicteren de ouderen dat ze altijd in goede conditie moeten zijn en in de media verschijnen talloze berichten over hoe ouderen een marathon of pelgrimstocht hebben volbracht. De lasten van de ouderdom worden weggevaagd, waarschijnlijk door een gebrek aan echte rolmodellen.
Dankzij de vooruitgang in de geneeskunde is een langer leven daadwerkelijk werkelijkheid geworden: in 1970 had een 50-jarige gemiddeld nog 18 jaar voor de boeg. In 2010 was dit al opgelopen tot 31 jaar. Maar hoe graag de best agers ook langdurige vitaliteit wensen, ze zullen hoe dan ook te maken krijgen met fysieke achteruitgang. De dictaten van de wellness-industrie blokkeren echter het verlangen naar ontspannen ouder worden.
Op de wellness-manier van de industrie worden ouderen op een bepaalde wijze geconditioneerd. Het zorgt voor een conflict tussen impotentie (‘het niet kunnen‘) en almacht (‘ik kan alles, want alles is maakbaar‘). Signalen van veroudering worden gewoon terzijde geschoven om zo angsten en depressie te voorkomen. Maar daarmee gaan we de realiteit uit de weg en leren we niet om te gaan met de ups en downs van het leven.
Willen mensen echt op die manier oud worden?
Er zijn eerste indicaties van een tegenbeweging waar te nemen. Een beweging van toenemende acceptatie van imperfectie. Het hoeft allemaal niet zo perfect te zijn. Loslaten is net zo belangrijk. Maar dat is niet het enige. Een ongebonden ‘ik’ is wel fijn, maar een gemeenschap van ‘wij’ en gelijkgestemden is véél beter. Het voelt namelijk veel fijner aan om de problemen van alledag en de zin van het leven met elkaar te delen. Bovendien kunnen we veel meer voor elkaar betekenen en dat biedt meer purpose dan alleenzijn. Want wie de zin vindt in relaties is een gelukkig mens.
Ouder worden betekent óók dat mensen eindelijk tijd hebben om zich te ontplooien en nieuwe dingen te leren. Het behouden van de eeuwige jeugd verdwijnt daarbij als sneeuw voor de zon. Het is beter om trouw te blijven aan jezelf en om activiteiten te kiezen die bij zijn of haar belangstelling, drijfveren en persoonlijke situatie past. Zelfontdekking en vervulling in plaats van vervreemding.
Wat betekent dit voor de best agers?
Merken van bedrijven brengen de kracht en authenticiteit van ouderen in hun marketing naar voren met:
- een nadruk op levenservaring: levenservaringen en kennis worden belangrijker dan competentie. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de netwerken waar senioren hun expertise bezoldigd of onbezoldigd doorgeven.
- een uitstraling van kalmte en kracht: deze focus maakt een onderscheid tussen ouderen en de onstuimige en soms activistische jongeren. Baldessarini, een onderdeel van de Hugo Boss-groep, combineert zelfvertrouwen met een gevoel van stijl en authenticiteit. In het begin van de 21e eeuw bracht Baldessarini een reeks succesvolle mannengeuren uit met de beroemde slogan Separates the Men from the Boys. Een verwijzing naar de volwassenheid en de kracht van ouderen.
- geen compromissen maar authenticiteit: Paradigmatisch hiervoor is het merk Jever, een van de betere bieren, met zijn reclame die een oudere, volwassen man laat zien die op een duin staat en in de verte kijkt en zegt: Geen compromissen… en geen ander bier.
- quality time en goede relaties: Best agers hebben de tijd voor zichzelf en hun omgeving en willen daar het verschil maken, gevolgd door ongehinderd reizen en dingen doen die ertoe doen. Dichter bij de natuur en buitenleven staan komen op de tweede plaats. Door prioriteit te geven aan tijd samen, geven ouderen aan anderen aan hoe belangrijk een relatie is.
Deze vier factoren maken écht het verschil in het leven van alledag. Reserveer daarom tijd om samen met mensen tijd door te brengen. Plan daarbij om de beurt wat je gaat doen tijdens de afspraakjes. Denk aan dingen die de ander bijzonder leuk zou vinden. Dit is een tijd om plezier met elkaar te hebben en op elkaar te focussen. Wees wijs en authentiek en ontwikkel jezelf steeds, zodat je met de moderne tijd mee kunt komen.
AUTEUR MARY SPAN | ©MARYSPAN | 221126
Trendjournalist/publicist en auteur van het boek Zinvolle [W]evolutie.
Hou ervan je te inspireren en te activeren voor zinvolle evolutie in
leven en werk, bouwend aan een wereld van nieuwe mogelijkheden.
De nieuwe evolutie
zal doorbreken
Het nieuwe tijdperk van [w]evolutie is onderweg en niets kan dit verhinderen. Deze nieuwe levenswijze wacht erop verwezenlijkt te worden, zodra de zelfzucht verslagen is.
WEvolutie, pleidooi
voor verbinding
Ons huidige wereldbeeld vraagt om een verschuiving naar een evolutionair-duurzaam wereldbeeld en wevolutie.