Advies over hoe je sympathiek kunt overkomen

Luisteraar

23 april 2021 | Mary Span | Evolutiegids
Advies over hoe je sympathiek kunt overkomen

Denk aan de aardigste persoon die je kent. Iemand die in elke groep zou passen, die niemand kan haten, of die een kamer warmer en gelukkiger maakt door er gewoon te zijn. Waarom is iemand beminnelijk, aardig of sympathiek? Wat is het dat iemand tot een goed gezelschap maakt?

Er zijn eigenlijk maar twee dingen zijn die iemand aardig maken. Ten eerste moeten ze oprecht geïnteresseerd zijn in wat anderen zeggen. Ten tweede moeten ze bereid zijn om fouten van de ander te negeren. Geestig zijn, goed belezen, intelligent of ongelooflijk knap zijn, kunnen allemaal een goede indruk maken, maar ze zijn niets zonder deze twee eenvoudige regels.

Wat zijn de vervelende dingen die iemand onsympathiek maken?

  1. Teveel praten en een hoop onzin kletsen
    Sommige mensen praten steevast over zichzelf, maar zelfs als ‘ze mooi spreken’, is het uiteindelijk toch meer een monoloog dan een echt gesprek. Het is grappig om te zien hoe ze ‘horen noch geven’ om wat de ander zegt. Beiden praten gewoon door zonder op te merken wat er precies gebeurt. Ze nemen afscheid en zijn elkaar meteen weer vergeten.
  2. Teveel vragen stellen
    Heel vervelend als dit gebeurt, want als je niet beseft wat er werkelijk gebeurt, ben je zelf alleen maar bezig om antwoorden te geven terwijl de vraagsteller zelf buiten schot blijft. Het kan aanvoelen alsof je met een therapeut of een advocaat praat. Voordat je het weet geef je antwoorden waarover je naderhand misschien spijt hebt. De vraagsteller is ofwel buitengewoon nieuwsgierig, wil de fouten van de ander blootleggen of wil niets over zichzelf kwijt. Op het moment dat je zelf een tegenvraag stelt, is de vraagsteller vaak snel met een smoes verdwenen.
  3. Verhalen vertellen
    Sommigen kunnen ellenlange verhalen vertellen en vragen zich überhaupt niet af je al dan niet geïnteresseerd bent. Vaak blijf je beleefd luisteren, maar je kunt je afvragen of de verhalenverteller zich daarvan bewust is. Bereid een aantal beleefde excuses voor om het gesprek af te ronden. Als het je te gortig wordt, kun je altijd nog aangeven dat je naar het kleine kamertje moet of dat je iemand nog moet spreken.
  4. Debatteren
    Sommige mensen vinden het heerlijk om te debatteren en je mening te horen. Voor hen is het gesprek een soort boksgevecht, en woorden en meningen van jou zijn mogelijkheden om terug te kunnen boksen. Je wordt dus min of meer gedwongen om in het debat mee te doen. Daar moet je dus maar net zin in hebben. Het maakt iemand er niet sympathieker op als je het gevoel hebt gedwongen te worden om mee te doen.
  5. Verkeerd inschatten
    We mogen nooit de spot drijven met ‘ongelukken, gebreken of misvormingen van welke aard dan ook’ van mensen, en we moeten er altijd 100% zeker van zijn dat we niemand van streek maken. Een overtreding is gemakkelijk te aanvaarden maar moeilijk te vergeten.

Sta altijd klaar om te horen wat anderen zeggen … en veroordeel anderen niet, en leg hun tekortkomingen niet bloot. Om goed gezelschap te zijn, hoef je alleen maar te luisteren en iemand te accepteren zoals hij is. Maak van een gesprek een kwestie van geven en nemen. Vraag door over dingen die je gesprekspartner vertelt om te laten zien dat je goed aan het luisteren bent en de ander uitnodigt nog meer te vertellen. Dus buig een beetje naar je gesprekspartner toe, maak oogcontact en probeer belangstellend (en dus niet nieuwsgierig) over te komen.

Dat is een mooie win-winsituatie.

handen

Vrijwilligerswerk is gezondheidsbevorderend

Wij Nederlanders zijn goed in vrijwilligerswerk. En het kan ons ook fysiek en mentaal goed doen.

James Suzman

Pleit voor een zinvol bestaan

Volgens antropoloog James Suzman kunnen we iets leren over het zinvolle leven van de jager-verzamelaar van vroeger.

COPYRIGHT | CREATED BY MARY SPAN | ARCHIEF

CONTACT US

We zijn momenteel niet aanwezig. Je kunt ons een e-mail sturen, dan komen we er zo snel mogelijk op terug.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?